Saturday, March 5, 2011

usah takut dibenci

assalammualaikum wbt..

emm hari nie aku memulakan coretan diariku dalam mood yg agak down n sedih sikit..
sering kali hati ku runsing dan gelisah bila mendengar perkataan dibenci...kenapa manusia itu akan membenci??kenapa manusia itu akan disishkan??kenapa manusia takut pabila dibenci??kenapa manusia takut bila disihkan??kenapa???kenapaaaaaaaaaaaaaAAAAAAA??
aish..sejak due menjak ni itulah perkara yg belegar2 dikepale otakku ini....
adakah apabila dibenci kita ibarat sudah hilang separuh nyawa??adakah apabila dibenci separuh pahala kita akan dipadam??
aku takut dibenci..aku takut manusia terasa hati..tapi kadangkala aku geram kenapa mereka senang sangt mengluarkan perkataan benci ataupun diriku seng sangt merasakan aku dibenci??
kadangkala aku rasa aku yg terover sensititf dengan perkataan benci ini..tapi betulkah perkataan benci ini mempunyai makna yg sngt mendalam..
adakah apabila kau sudah dibenci seseorg maka aku sudah tiada apa2 hubungan lagi dengan yg membenci??kadangkala aku rasa aku x kisah dibenci..oleh siapa??oleh org yg kurasakan tidak punya hak untk membenci ku..org yg hidupnya suka membenci tanpa alasan yg dibenarkan..suka membuat onar..membenci org sesuka hati kononnya seperti dirinya sahaja yg patutu dikasihi..patut disebelahkan..arghhhh..aku x kisah dengan ko punya bencilah...yg aku takut adalah benci dari org yg sentiasa cuba memberikan nasihat kepadaku..org yg sentiasa ikhlas membetulkan kesalahanku..org yg sayang akan agamaku..org yg tidak mahu melihat maruah diriku dan agamaku di rendahkan sewenang2nya..aku kisah bila kebencian itu datang dari mereka!!

tapi ....sesungguhnya aku takut dibenci oleh kedua2 pihak...yg benar dan yg salah..jgnlah membenciku..diriku tidak suka dibenci..apa salahku..apa khilafku??apa yg merobek perasaan kamu??berdepanlah dengan aku..akhirkanlah sehinnga mencapai persetujuan antara kau dan aku..jgnkau dayus terus membenciku tanpa berdepan denganku..

aku xsuka dibenci!!dan kau juga harus x suka dibenci!!cabarlah dirimu untk berdepan..jangan hanya membiarkan dan berharap semuanya akan hilng tanpa nisan..

namun ingatlah..sebesar2 benci yg patut dijauhi adalah kebencian tuhan yg maha esa...selagi kau x membuat perkara yg dibenci anggaplah dirimu sentiasa disayangi olehnya..itulah sebesar2 kasih sayang yg hakiki..:)

No comments:

Post a Comment